Корисна інформація

Блог

👩‍⚖️🇺🇦 Судова юрисдикція — це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства — цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.

☑️ Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є:
▪️ суб`єктний склад правовідносин
▪️ предмет спору
▪️ характер спірних матеріальних правовідносин.

Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

☑️ Відповідно до частини першої статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

☑️ Справою адміністративної юрисдикції у розумінні пункту 1 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства (далі — КАС України) є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

☑️ Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

☑️ Вжитий у зазначеній процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

☝️❗️ Таким чином, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є наявність ПУБЛІЧНО-ПРАВОВОГО СПОРУ, тобто спору, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції і який виник у зв`язку з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

☝️❗️ З аналізу наведених процесуальних норм вбачається, що до адміністративної юрисдикції належить справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників — суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.

☝️❗️ Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин — це юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

☑️ Згідно частини першої статті 34 Земельного кодексу України (далі — ЗК України) громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.

☑️ За змістом частини першої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

☑️ Частиною четвертою статті 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

☝️🔥 КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ У СПРАВІ №296/3869/19 (провадження № 61-13836св19):

У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом про визнання протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про надання йому в оренду земельної ділянки на 49 років для сінокосіння та зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області передати йому земельну ділянку для сінокосіння терміном на 49 років за кадастровим номером 1822581600:02:000:0049, площею 14,1486 га, яка розташована на території Коростенського району Житомирської області.

Позов мотивований тим, що 02 січня 2019 року позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області з клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки терміном на 49 років з кадастровим номером 1822581600:02:000:0049, яка розташована на території Коростенського району Житомирської області.

Відповідач відмовив позивачу в передачі даної земельної ділянки в оренду з огляду на відсутність у відділі Держгеокадастру у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області проекту землеустрою, а також через порушення порядку оформлення права оренди.

👩‍⚖️🇺🇦 Ухвалою Корольовського районного суду Житомирської області від 10 травня 2019 року відмовлено у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що даний спір НЕ підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки виник з оскарження дій відповідача, як суб`єкта владних повноважень як органу, який виконував розпорядчі функції щодо передачі в оренду земельної ділянки. У зв`язку з цим, суд роз`яснив позивачу право на звернення до суду з вказаним позовом у порядку адміністративного судочинства.

👩‍⚖️🇺🇦 Постановою Житомирського апеляційного суду від 24 червня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу Корольовського районного суду м.Житомира від 10 травня 2019 року — без змін.

☝️🔥 Позиція Верховного Суду У СПРАВІ №296/3869/19 (провадження № 61-13836св19):

☑️ Встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області згідно з частиною четвертою статті 122 ЗК України є територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, який уповноважений здійснювати передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

☑️ При визначенні предметної юрисдикції справ, суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

☝️ Встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач звернувся до суду з позовом на захист свого інтересу в отриманні земельної ділянки сільськогосподарського призначення в оренду, який не було реалізовано внаслідок відмови Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області у зв`язку з порушенням порядку оформлення права оренди. Наявність існуючого речового права позивача на земельну ділянку за кадастровим номером 1822581600:02:000:0049, площею 14,1486 га, не встановлено. Тобто між учасниками справи речові, приватноправові відносини не виникли.

🔥❗️ У цих правовідносинах зазначений орган державної влади реалізує управлінські функції, а спори про оскарження таких його рішень належать до юрисдикції адміністративного суду.

За таких обставин та з підстав, передбачених указаними нормами процесуального права, суди правильно вважали, що спір, який виник між сторонами у справі, є публічно-правовим і підлягає розгляду в порядку АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДОЧИНСТВА.

Аналогічні висновки у схожих правовідносинах Велика Палата Верховного Суду виклала у постановах 👇👇👇
▪️ від 21 березня 2018 року у справі № 526/233/16-ц,
▪️ від 24 квітня 2018 року у справі № 401/2400/16-ц,
▪️ від 30 травня 2018 року у справі № 826/5737/16,
▪️ від 13 червня 2018 року у справі № 307/2765/15-ц,
▪️ від 22 серпня 2018 року у справі № 539/3192/16-ц,
▪️ від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц,
▪️ від 28 листопада 2018 року у справі № 463/1865/17,
▪️ від 16 січня 2019 року у справі № 361/2562/16-а,
▪️ від 22 січня 2019 року у справі № 371/957/16-а,
▪️ від 06 лютого 2019 року у справі № 488/3005/17-ц,
▪️ від 27 березня 2019 року у справі № 206/4712/17,
▪️ від 15 травня 2019 року у справі № 729/608/17,
▪️ від 15 травня 2019 року у справі № 352/1414/15-ц,
▪️ від 12 червня 2019 року у справі № 749/942/18,
▪️ від 11 вересня 2019 року у справі № 280/191/19.

🕵️‍♂️ З повним текстом постанови Верховного Суду від 12 жовтня 2020 року в справі № 296/3869/19 (провадження № 61-13836св19) можна ознайомитися за посиланням 👇👇👇

http://reyestr.court.gov.ua/Review/92173472

З повагою адвокат Кулик Ю.В.

Юридичний блог

Корисна інформація на актуальні юридичні теми, новини законодавства, практика адвоката у судових справах, правові огляди, статті та багато іншого …

Пролистать наверх