☝🇺🇦 Згідно з частинами першою-третьою статті 181 СК України способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними. За домовленістю між батьками дитини той із них, хто проживає окремо від дитини, може брати участь у її утриманні в грошовій і (або) натуральній формі. За рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина. Спосіб стягнення аліментів, визначений рішенням суду, змінюється за рішенням суду за позовом одержувача аліментів.
📎 Частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом (частина перша статті 183 СК України).
🔥❗ Відповідно до статті 195 СК України заборгованість за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу), визначається виходячи з фактичного заробітку (доходу), який платник аліментів одержував за час, протягом якого не провадилося їх стягнення, незалежно від того, одержано такий заробіток (дохід) в Україні чи за кордоном. Заборгованість за аліментами платника аліментів, який не працював на час виникнення заборгованості або є ФОП і перебуває на спрощеній системі оподаткування, або є громадянином України, який одержує заробіток (дохід) у державі, з якою Україна не має договору про правову допомогу, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. У разі встановлення джерела і розміру заробітку (доходу) платника аліментів, який він одержав за кордоном, за заявою одержувача аліментів державний виконавець, приватний виконавець здійснює перерахунок заборгованості. Розмір заборгованості за аліментами обчислюється державним виконавцем, приватним виконавцем, а в разі виникнення спору — судом.
👩⚖️🇺🇦 У постанові Верховного Суду від 05 серпня 2020 року у справі № 464/6206/18 (провадження № 61-18142св19) зазначено, що розмір заборгованості зі сплати аліментів обчислюється державним виконавцем, приватним виконавцем, а в разі виникнення спору — судом. Державний виконавець не взяв до уваги те, що розрахунок заборгованості за аліментами платника аліментів, який є ФОП і перебуває на спрощеній системі оподаткування, необхідно проводити відповідно до вимог частини другої статті 195 СК України, тобто виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості. За таких обставин суди дійшли правильного висновку про те, що визначена державним виконавцем заборгованість зі сплати аліментів, виходячи з повного доходу боржника як ФОП, здійснена з порушенням вимог законодавства (частини другої статті 195 СК України).
☝️🔥 КОРОТКИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ № 757/35562/18-ц (провадження № 61-19631св20):
📌 У вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду зі скаргою на дії головного державного виконавця Шевченківського районного відділу державної виконавчої служби у місті Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства Юстиції (місто Київ) (далі — Шевченківський РВ ДВС у місті Києві) Лисенко О. В., посилаючись на те, що на примусовому виконанні Шевченківського РВ ДВС у місті Києві перебуває виконавчий лист № 757/35562/18-ц, виданий 08 травня 2019 року Печерським районним судом міста Києва, про стягнення з нього на користь ОСОБА_2 аліментів на сина ОСОБА_4 , 2008 року народження, в розмірі 1/6 частки заробітку (доходу) платника аліментів, але не менше 50 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи з 20 липня 2018 року і до досягнення дитиною повноліття.
📎 На виконання вимог постанови головного державного виконавця від 21 травня 2019 року про відкриття виконавчого провадження № 59164770 26 червня 2019 року він надав копії квитанцій про сплату аліментів, копію податкової декларації, а також повідомив, що єдиним джерелом його доходів є доходи, отримані ним від здійснення підприємницької діяльності в організаційно-правовій формі фізичної особи-підприємця (далі — ФОП), платника єдиного податку, а тому розмір аліментів має визначатися відповідно до положень статті 195 Сімейного кодексу України (далі — СК України), тобто виходячи із середньої заробітної плати працівника для певної місцевості.
Однак 22 липня 2019 року головний державний виконавець Лисенко О. В. склала довідку-розрахунок, згідно з якою заборгованість зі сплати аліментів за кожний місяць визначена в розмірі 1/6 частки у загальному річному обсязі ДОХОДІВ, вказаних в його ПОДАТКОВІЙ ДЕКЛАРАЦІЇ за 2018 рік, а НЕ як сума середньої заробітної плати працівника у місті Києві.
📌 Враховуючи викладене, ОСОБА_1 просив: визнати неправомірними дії головного державного виконавця Шевченківського РВ ДВС у місті Києві Лисенко О. В. щодо проведення розрахунку заборгованості зі сплати ним аліментів; зобов`язати державного виконавця провести перерахунок цієї заборгованості, виходячи із середньої заробітної плати працівника для міста Києва відповідно до вимог частини другої статті 195 СК України.
👩⚖️🇺🇦 Ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 15 червня 2020 року скаргу ОСОБА_1 задоволено. Визнано неправомірними дії головного державного виконавця Шевченківського РВ ДВС у місті Києві Лисенко О. В. щодо проведення розрахунку заборгованості зі сплати аліментів ОСОБА_1 на сина ОСОБА_4 за 2018 рік у виконавчому провадженні № 59164770. Зобов`язано головного державного виконавця Лисенко О. В. провести перерахунок заборгованості зі сплати аліментів ОСОБА_1 на сина ОСОБА_4 за 2018 рік у виконавчому провадженні № 59164770, виходячи із середньої заробітної плати працівника для міста Києва відповідно до вимог частини другої статті 195 СК України.
📌 Судове рішення місцевого суду мотивоване тим, що здійснюючи розрахунок заборгованості зі сплати аліментів ОСОБА_1 з усіх його доходів, державний виконавець не дотрималася вимог Закону України «Про виконавче провадження» та норм СК України, оскільки така заборгованість платника аліментівОСОБА_1 , який є ФОП і перебуває на спрощеній системі оподаткування, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для певної місцевості, і закон не містить винятків з цього правила.
👩⚖️🇺🇦 Постановою Київського апеляційного суду від 10 грудня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишено без задоволення, а ухвалу Печерського районного суду міста Києва від 15 червня 2020 року — без змін.
📌 Судове рішення апеляційного суду мотивоване тим, що висновки місцевого суду є правильними, підтверджуються наявними у справі доказами, яким суд дав належну правову оцінку. Державний виконавець залишив поза увагою те, що розмір заборгованості платника аліментів, який є ФОП і перебуває на спрощеній системі оподаткування, повинен визначатися на підставі частини другої статті 195 СК України, тобто виходячи із середньої заробітної плати працівника для певної місцевості, що узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом в постанові від 05 серпня 2020 року у справі № 464/6206/18. Відтак саме вказана правова норма мала застосовуватися при обчисленні розміру заборгованості зі сплати аліментів, а не статті 181, 183 СК України, як помилково вважав стягувач.
☝️🔥 Позиція Верховного Суду у справі № 757/35562/18-ц (провадження № 61-19631св20):
🔥❗ Встановивши, що в порушення вимог частини другої статті 195 СК України державний виконавець здійснив розрахунок заборгованості за аліментами ОСОБА_1 , який є ФОП і перебуває на СПРОЩЕНІЙ системі оподаткування, виходячи з повного доходу боржника, зазначеного у податковій декларації, а не із середньої заробітної плати працівника для міста Києва, суди попередніх інстанцій дійшли ПРАВИЛЬНОГО висновку про наявність підстав для задоволення скарги.
📎 Доводи касаційної скарги про те, що суди безпідставно не застосували до спірних правовідносин статті 181, 183 СК України, статті 68, 71 Закону України «Про виконавче провадження», пункт 13 Переліку № 146, не заслуговують на увагу, оскільки положення статей 181, 183 СК України встановлюють способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину та розмір аліментів у частці від заробітку (доходу) матері, батька дитини. Разом з тим, згідно з частиною третьою статті 71 Закону України «Про виконавче провадження» визначення суми заборгованості із сплати аліментів, присуджених як частка від заробітку (доходу), визначається виконавцем у порядку, встановленому СК України. У частині другій статті 195 СК України (стаття саме має назву «визначення заборгованості за аліментами, присудженими у частці від заробітку (доходу)») чітко вказано, що заборгованість за аліментами платника аліментів, який є ФОП і перебуває на спрощеній системі оподаткування, визначається виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості.
🔥❗ Зазначене обумовлене тим, що здійснюючи підприємницьку діяльність на свій ризик та перебуваючи на спрощеній системі оподаткування (сплачуючи єдиний податок), платник аліментів НЕ ЗВІТУЄ до органів державної податкової служби про «ЧИСТИЙ» дохід, з якого виконавець може вирахувати конкретну суму аліментів, призначену судом у частці від доходу.
🔥❗ У зв`язку з цим заборгованість у таких випадках обчислюється виходячи із середньої заробітної плати працівника для даної місцевості.
📎 При цьому пункт 13 Порядку № 146 передбачає, що утримання аліментів провадиться з суми заробітку (доходу), що належить особі, яка сплачує аліменти, після утримання з цього заробітку (доходу) податків, тобто положення цього пункту не поширюється на осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування. Те ж саме стосується і статті 68 Закону України «Про виконавче провадження», за змістом якої на підставі постанови державного виконавця звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника проводить підприємство, установа, організація, фізична особа, ФОП, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи.
📎 У справі, яка переглядається, суди обґрунтовано врахували правовий висновок щодо застосування частини другої статті 195 СК України за подібних правовідносин, викладений у вищезгаданій постанові Верховного Суду від 05 серпня 2020 року у справі № 464/6206/18 (провадження № 61-18142св19), підстав для відступлення від цього висновку колегія суддів не вбачає.
Касаційну скаргу представника ОСОБА_2 — ОСОБА_3 залишено без задоволення.
Ухвалу Печерського районного суду міста Києва від 15 червня 2020 року та постанову Київського апеляційного суду від 10 грудня 2020 року залишено без змін.
🕵️♂️ З повним текстом постанови Верховного Суду від 05 серпня 2021 року в справі № 757/35562/18-ц (провадження № 61-19631св20) можна ознайомитися за посиланням 👇👇👇
https://reyestr.court.gov.ua/Review/98862303
З повагою адвокат Кулик Ю.В.