☝️🇺🇦 Відповідно до частини другої статті 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
📎 Кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного та соціального розвитку (стаття 8 Закону України «Про охорону дитинства»).
📎 Згідно зі статтею 141 СК України мати, батько мають рівні права та обов`язки щодо дитини, незалежно від того, чи перебували вони у шлюбі між собою. Розірвання шлюбу між батьками, проживання їх окремо від дитини не впливає на обсяг їхніх прав і не звільняє від обов`язків щодо дитини.
📎 Відповідно до статей 150, 180 СК України батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, матеріально утримувати дитину до повноліття.
📎 Згідно з положеннями статті 181 СК України способи виконання батьками обов`язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними. За домовленістю між батьками дитини той із них, хто проживає окремо від дитини, може брати участь у її утриманні в грошовій і (або) натуральній формі. За рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина.
📎 Частина третя статті 181 СК України визначає, що за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.
📎 Розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів (частина друга статті 182 СК України).
📎 Згідно зі статтею 179 СК України аліменти, одержані на дитину, є власністю дитини. Той із батьків або інших законних представників дитини, на ім`я якого виплачуються аліменти, розпоряджається аліментами виключно за цільовим призначенням в інтересах дитини.
📎 Відповідно до статті 186 СК України контроль за цільовим витрачанням аліментів здійснюється органом опіки та піклування у формі інспекційних відвідувань одержувача аліментів, порядок та періодичність здійснення яких визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері усиновлення та захисту прав дітей. За заявою платника аліментів (крім тих, які мають заборгованість зі сплати аліментів) інспекційні відвідування одержувача аліментів здійснюються органом опіки та піклування позапланово, але не більше одного разу на три місяці.
🔥❗️ У разі нецільового витрачання аліментів платник має право звернутися до суду з позовом про зменшення розміру аліментів або про внесення частини аліментів на особистий рахунок дитини у відділенні Державного ощадного банку України.
📎 Частиною першої статті 192 СК України встановлено, що розмір аліментів, визначений за рішенням суду або за домовленістю між батьками, може бути згодом зменшено або збільшено за рішенням суду за позовом платника або одержувача аліментів у разі зміни матеріального або сімейного стану, погіршення або поліпшення здоров`я когось із них та в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
🔥❗️ Отже, суд може прийняти рішення про зменшення розміру стягуваних аліментів, якщо буде встановлено зміну (погіршення) матеріального стану платника аліментів, або те, що вони витрачаються не за цільовим призначенням у зв`язку з тим, що стягуються в недоцільно великому розмірі.
🔥❗️ Водночас, одного факту нецільового витрачання аліментів недостатньо для постановлення судом рішення про зменшення розміру аліментів, оскільки це порушувало б права дитини.
📎 Механізм здійснення контролю за цільовим витрачанням аліментів визначений Порядком здійснення органами опіки та піклування контролю за цільовим витрачанням аліментів на дитину, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 15 листопада 2018 року № 1713 (далі — Порядок), відповідно до пунктів 8, 10 якого уході проведення інспекційного відвідування здійснюється обстеження умов проживання дитини з метою визначення рівня задоволення її індивідуальних потреб. При цьому береться до уваги розмір аліментів, що сплачуються на дитину. У разі якщо розмір аліментів складає понад два прожиткових мінімуми для дитини відповідного віку (на кожну дитину), підтвердженням цільового використання аліментів на дитину можуть бути: наявність облаштованих відповідними меблями та речами місць для сну та відпочинку дитини; її розвитку та навчання; приміщень для прийняття їжі та санітарно-гігієнічних потреб; обладнання для занять спортом; музичних інструментів; відвідування дитиною навчальних курсів, гуртків та секцій; відкриття на ім`я дитини банківського рахунку; витрати на оздоровлення та лікування дитини, придбання засобів реабілітації тощо.
📎 За змістом пункту 14 Порядку чеки, квитанції, довідки та інші документи для підтвердження цільового використання коштів одержувач аліментів може надати виключно за власним бажанням та за умови їх наявності. Також виключно за власним бажанням одержувач аліментів може надати письмове пояснення щодо цільового використання аліментів, яке долучається до висновку за результатами проведення інспекційного відвідування.
☝️🔥 КОРОТКИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ № 552/3611/19
(провадження № 61-2391св21):
📎 У червні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до ОСОБА_2 , треті особи: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , про зменшення розміру аліментів.
📎 Позов обґрунтовано тим, що 05 червня 2019 року Київським районним судом м. Полтави видано судовий наказ у справі №552/3043/19 про стягнення з нього на користь ОСОБА_2 аліментів на утримання неповнолітньої дочки ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1, у розмірі 1/4 частини заробітку (доходу) платника аліментів, але не менше ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та не більше 10 прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку до повноліття дитини, починаючи з 30 травня 2019 року.
📎 Вказував, що працює в Полтавській філії публічного акціонерного товариства «Укртелеком» (далі — Полтавська філія ПАТ «Укртелеком») на посаді начальника відділу, а його заробіток за січень-травень 2019 року з урахуванням відрахувань склав 76 616,22 грн. Враховуючи найбільший заробіток за березень 2019 року — 19 342,89 грн, визначений судовим наказом розмір аліментів (1/4 частина заробітку) має складати 4 835,72 грн, а враховуючи найменший дохід за лютий 2019 року — 13 701,10 грн, розмір аліментів має складати 3 425,27 грн.
📎 Зазначав, що Законом України «Про Державний бюджет на 2019 рік» прожитковий мінімум для дитини віком до 6 років встановлено в розмірі: з 01 січня по 30 червня 2019 року — 1 626,00 грн, з 01 липня по 30 листопада 2019 року — 1 699,00 грн, з 01 грудня 2019 року — 1 779,00 грн. Отже, розмір визначених судом аліментів на утримання його дочки ОСОБА_5, НФОРМАЦІЯ_1 , складає щонайменше два прожиткових мінімуму на місяць, а тому вважав, що справедливим буде стягнення з нього на користь ОСОБА_2 аліментів на утримання дочки в розмірі одного прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку, що буде достатнім для її матеріального благополуччя та розвитку, якщо так само один прожитковий мінімум на дитину відповідного віку буде витрачати ОСОБА_2 , як мати дитини.
📎 Також посилався на те, що має на утриманні непрацездатних за віком батьків, а ОСОБА_2 перераховані ним на утримання дочки аліменти витрачає не за цільовим призначенням.
📎 На підставі викладеного, уточнивши у подальшому позовні вимоги, просив суд зменшити розмір аліментів, утримуваних з нього на підставі судового наказу, виданого 05 червня 2019 року Київським районним судом м. Полтави у справі №552/3043/19, з 1/4 частини заробітку (доходу) платника аліментів, але не менше ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та не більше 10 прожиткових мінімумів для дитини відповідного віку до розміру одного прожиткового мінімуму на дитину відповідного віку щомісячно та до досягнення дитиною повноліття.
👩⚖️🇺🇦 Рішенням Київського районного суду м. Полтави від 23 липня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
📌 Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивачем належними та допустимими доказами не підтверджено погіршення його майнового стану, неналежного витрачання аліментів відповідачем, або наявності інших обставин, які б свідчили про існування обґрунтованих підстав для зменшення розміру стягуваних з нього аліментів.
👩⚖️🇺🇦 Постановою Полтавського апеляційного суду від 16 грудня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Київського районного суду м. Полтави від 23 липня 2020 року залишено без змін.
📌 Суд апеляційної інстанції виходив із того, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки позивачем не доведено факту нецільового витрачання аліментів відповідачем.
📌 Зазначив, що сума визначеного судовим наказом матеріального забезпечення дитини — ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не перевищує максимально допустимого законом розміру, а одержуваний заробіток (дохід) позивача свідчить про його матеріальну спроможність якнайкраще забезпечувати дитину для задоволення її потреб та розвитку, що безсумнівно не порушуватиме право дитини на гідний рівень життя та відповідатиме принципу якнайкращого забезпечення її інтересів.
☝️🔥 Позиція Верховного Суду у справі № 552/3611/19
(провадження № 61-2391св21):
📎 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, встановивши всі фактичні обстави справи та дослідивши й оцінивши зібрані у справі докази, дійшов обґрунтованого висновку про те, що позивачем належними та допустимими доказами не підтверджено погіршення його майнового стану, а також того, що ОСОБА_2 витрачає аліменти на дитину не за цільовим призначенням.
📎 При цьому, відсутність усіх фінансових документів на підтвердження щомісячних витрат не може бути єдиним і достатнім доказом, який доводить факт використання отримуваних ОСОБА_2 коштів на особисті цілі, на користь інших осіб або на будь-які інші потреби, які не пов`язані з утриманням і вихованням дочки ОСОБА_5 .
👩⚖️🇺🇦 Подібний за змістом висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 20 червня 2018 року у справі № 553/2334/16-ц (провадження № 61-11343св18).
🔥❗️ Посилання заявника на те, що на його утриманні перебувають батьки, які є непрацездатними за віком та потребують його утримання та лікування, самі по собі не є достатньою підставою для зменшення розміру аліментів без підтвердження погіршення майнового стану платника аліментів.
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Рішення Київського районного суду м. Полтави від 23 липня 2020 року та постанову Полтавського апеляційного суду від 16 грудня 2020 року залишено без змін.
🕵️♂️ З повним текстом постанови Верховного Суду від 17 травня 2021 року в справі № 552/3611/19 (провадження № 61-2391св21) можна ознайомитися за посиланням 👇👇👇
https://reyestr.court.gov.ua/Review/97005378
З повагою адвокат Кулик Ю.В.