📎 Відповідно до статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.
📎 Пунктом 2 частини сьомої вказаної статті передбачено, що страхові виплати складаються, зокрема, зі страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого).
📎 Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» затверджений постановою Правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року № 11 (далі — Порядок № 11).
📎 Дія цього Порядку поширюється на потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника.
📎 Управління (відділення) Фонду розглядають справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або осіб, які мають право на страхові виплати, за наявності усіх необхідних документів, визначених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» та цим Порядком і приймають відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження останнього документа.
📎 Рішення про страхові виплати приймається начальником управління Фонду або за його письмовим дорученням начальником підпорядкованого відділення Фонду та оформляється постановою (у тому числі в разі призначення страхової виплати за рішенням суду), у якій зазначаються дані про потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах.
📎 Статтею 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначено, що страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.
📎 Статтею 44 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що Фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.
📎 Перелік документів для розгляду справ про страхові виплати передбачений, зокрема, статтею 43 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
📎 Так, відповідно до частини другої зазначеної статті Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк із моменту звернення заявника:
1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого;
2) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності — довідки виконавчого органу ради чи інших документів про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду;
3) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності — виконавчого органу ради про батьків або іншого члена сім`ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер чи онуків померлого, які не досягли восьмирічного віку;
4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання;
5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.
📎 Згідно з частиною третьою статті 43 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» факт перебування на утриманні потерпілого у разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення встановлюється в судовому порядку.
📎 Вказана норма кореспондується пунктом 5.1 розділу V Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, у якому зазначено перелік документів, необхідних для призначення одноразової допомоги та щомісячних страхових виплат, де крім того зазначено, що у разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення факт перебування на утриманні потерпілого встановлюється в судовому порядку.
📎 Право осіб, які перебували на утриманні потерпілого, який одержував щомісячну страхову виплату, настає з дати встановлення МСЕК причинного зв`язку смерті потерпілого з раніше одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я.
☝️🔥 КОРОТКИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ № 592/17552/18
(провадження № 61-8512св20):
📎 У листопаді 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Сумській області (далі — Управління) про встановлення факту, що має юридичне значення, а саме: перебування на утриманні померлого чоловіка.
📎 Позовні вимоги мотивовано тим, що з 30 жовтня 1970 року ОСОБА_1 перебувала у шлюбі з ОСОБА_2 . Її чоловіку за життя було встановлено професійне захворювання. ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер.
📎 12 квітня 2018 року Сумською обласною МСЕК № 1 загального профілю встановлено причинний зв`язок смерті чоловіка позивача з професійним захворюванням. За життя він перебував на обліку в Сумському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Сумській області як потерпілий на виробництві внаслідок нещасного випадку та професійного захворювання та отримував відповідні страхові виплати.
📎 16 квітня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до відділення Фонду соціального страхування із заявою про призначення на її користь страхових виплат у зв`язку зі смертю чоловіка, проте відділення Фонду повідомило її про відсутність підстав для призначення відповідних виплат, оскільки нею не надано документів, які б підтверджували факт перебування її на утриманні померлого чоловіка.
📎 Позивач зазначала, що з моменту укладення шлюбу і до самої смерті її чоловіка вони проживали разом однією сім`єю, були пов`язані спільним побутом, мали взаємні права та обов`язки, піклувалися один про одного та мали спільний бюджет. Вона отримує пенсію за віком, розмір якої завжди був наближений до мінімальної, а пенсія померлого чоловіка завжди була значно більшою. Станом на лютий 2018 року розмір її пенсії становив 1 636,06 грн на місяць, а пенсія ОСОБА_2 становила 4 174,75 грн на місяць. Крім того, він отримував щомісячну страхову виплату від Фонду, яка станом на лютий 2018 року становила 7 500,00 грн. Таким чином, основну частину сімейного бюджету позивача складали пенсія та страхові виплати, які отримував її чоловік. Фактично вона перебувала на його утриманні, адже отримувала від нього допомогу, що була для неї постійним і основним джерелом засобів до існування.
📎 Посилаючись на зазначені обставини, просила встановити факт, що має юридичне значення, а саме те, що ОСОБА_1 перебувала на утриманні свого чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , до дня його смерті.
👩⚖️🇺🇦 Рішенням Ковпаківського районного суду м. Суми від 08 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Сумського апеляційного суду від 05 травня 2020 року, позов задоволено.
Встановлено факт, що має юридичне значення, а саме: що ОСОБА_1 перебувала на утриманні свого чоловіка ОСОБА_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , до дня його смерті.
📌 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив із того, що померлий ОСОБА_2 проживав разом із позивачем та отримував пенсійні і страхові виплати, що є значно більшими, ніж у ОСОБА_1 , та вважав доведеним факт того, що померлий чоловік надавав систематично допомогу дружині, яка носила постійний характер і була її основним джерелом для існування.
📌 Крім того, апеляційний суд вважав, що отримання позивачем пенсії, яка за розміром була не суттєво більшою за прожитковий мінімум, встановлений законодавством, не є підставою для відмови у встановленні факту перебування на утриманні, оскільки судом першої інстанції встановлено, що основним та постійним джерелом засобів до існування для позивача була допомога з боку особи, яка надавала їй утримання.
📎 29 травня 2020 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Сумській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Ковпаківського районного суду м. Суми від 08 січня 2020 року та на постанову Сумського апеляційного суду від 05 травня 2020 року, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
☝️🔥 КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ:
📌 Як на підставу касаційного оскарження управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Сумській області в касаційній скарзі, з урахуванням уточненої редакції, посилається на пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України та зазначає, що висновок судів про те, що отримання позивачем пенсії, яка за розміром була не суттєво більшою за прожитковий мінімум, не є підставою для відмови у встановленні факту перебування на утриманні, є помилковим та суперечить правовому висновку, викладеному в постановах Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі № 210/3705/17 та від 11 квітня 2018 року у справі № 640/5041/17.
📌 Встановлюючи факт перебування на утриманні свого померлого чоловіка, суди першої та апеляційної інстанцій не звернули належної уваги на те, що позивач не може вважатися особою, яка перебувала на утриманні, оскільки її дохід (пенсія) перевищував встановлений державою прожитковий мінімум.
☝️🔥 Позиція Верховного Суду У СПРАВІ № 592/17552/18
(провадження № 61-8512св20):
📎 У справі, що переглядається, листом від 18 квітня 2018 року № 011-05-845 Сумське міське відділення Управління повідомило позивача про неможливість призначення на її користь відповідних щомісячних страхових виплат, так як нею до заяви не було додано документів, якими підтверджується факт перебування на утриманні померлого відповідно до пункту 2 частини другої статті 43 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а саме: довідка житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності — довідка виконавчого органу ради чи інших документів про склад сім`ї померлого, в тому числі про тих, хто перебуває на його утриманні, або копія відповідного рішення суду.
📎 Із метою підтвердження факту перебування на утриманні померлого чоловіка ОСОБА_1 звернулася до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, у порядку позовного провадження, посилаючись на те, що вона перебувала на утриманні померлого чоловіка, оскільки отримувала від нього допомогу, що була для неї постійним і основним джерелом засобів до існування.
🔥❗️ Повне утримання означає відсутність у члена сім`ї інших джерел доходів, крім допомоги померлого. Якщо крім допомоги, що надавалася померлим, особа мала інші джерела доходів, то судам слід встановити, чи була допомога годувальника постійним і основним джерелом засобів до існування.
🔥❗️ Постійний характер допомоги означає, що вона була не одноразовою, а надавалася систематично, протягом певного періоду часу, померлий взяв на себе обов`язок щодо утримання цього члена сім`ї. Основне значення допомоги слід з`ясовувати шляхом порівняння розміру допомоги з боку померлого та інших доходів. Вирішення питання залежить від співвідношення розмірів допомоги та інших одержуваних доходів.
🔥❗️ Таким чином, у спірних правовідносинах для встановлення факту перебування особи на утриманні померлого судам необхідно дослідили зазначені обставини в сукупності та враховувати, що одержання заявником заробітку, пенсії, стипендії, інших доходів чи окреме проживання від померлого не є підставою для відмови у встановленні факту перебування на утриманні, коли суд встановить, що основним і постійним джерелом засобів до існування була для заявника допомога з боку особи, яка надавала йому утримання.
👩⚖️🇺🇦 Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 22 жовтня 2020 року у справі №210/343/19, від 22 травня 2019 року у справі № 520/6518/17, від 27 червня 2018 року у справі № 210/2422/16-ц, підстави для відступу від якого відсутні.
https://reyestr.court.gov.ua/Review/92385482
https://reyestr.court.gov.ua/Review/82001436
https://reyestr.court.gov.ua/Review/75099274
📌 Встановивши, що допомога, яка надавалася ОСОБА_1 померлим чоловіком, була для неї хоч і НЕ єдиним, проте ПОСТІЙНИМ ТА ОСНОВНИ джерелом засобів до існування суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для встановлення факту перебування ОСОБА_1 на утриманні померлого чоловіка ОСОБА_2 .
🔥❗️ Доводи касаційної скарги стосовно того, що ОСОБА_1 отримує пенсію, яка забезпечує її прожитковий мінімум встановлений законом, не беруться Верховним Судом до уваги, оскільки судами попередніх інстанцій зроблено правильний висновок, що сам по собі факт отримання позивачем пенсії, яка забезпечувала її прожитковий мінімум, не має правового значення для вирішення спору.
📎 Посилання касаційної скарги на неврахування судами висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 16 квітня 2020 року у справі № 210/3705/17 та від 11 квітня 2018 року у справі № 640/5041/17, не беруться до уваги, оскільки фактичні обставини справи та правове обґрунтування судових рішень у цих справ не є тотожними.
📎 У кожній конкретній справі зазначеної категорії встановленню підлягає факт, чи була допомога особи, яка надавала утримання, основним і постійним джерелом засобів до існування, що беззаперечно встановлено судами у цій справі.
🕵️♂️ З повним текстом постанови Верховного Суду від 13 січня 2021 року в справі № 592/17552/18 (провадження № 61-8512св20) можна ознайомитися за посиланням 👇👇👇
https://reyestr.court.gov.ua/Review/94194387
З повагою адвокат Кулик Ю.В.